Leta i den här bloggen

lördag 6 april 2013

Linbana och regn

Stranden strax efter regnfallet

Åt en långsam frukost idag innan vi tog en morgonpromenad och sedan lite bad och lek på stranden innan det var dags för lunch. Medan vi satt där kom det en regnskur men då vi satt under tak så brydde vi oss inte så mycket om det utan gjorde oss klara för att göra en liten utflykt. Hoppade sedan in i en taxi som skulle ta oss dit och vi hade tänkt bli släppta vid stranden där för att kolla hur det såg ut och mitt i spöregnet släpper han av oss vid en vacker strand med namnet Pantai Kok där det inte finns något annat än ett stort hotell lite längre bort och en båthamn med vräkiga båtar. Javisst ja, det ligger även ett sommarpalats här som bland annat var med i filmen Anna & The king.

Hamnen

Vi ställde oss under ett träd och väntade ut regnet. Gick sedan bort mot båthamnen och köpte oss en vatten och en glass. Vi gick förbi en del restauranger när vi var där och på ett ställe stod det en fläkt under en större markis. Gustav lyckades gå in i den och flytta den ett par millimeter och detta gjorde att markisen gav vika då det var så mycket vatten och allt vatten från regnet forsade ner på Gustav som en dusch. Gustav blev så paff och alla inne på restaurangen skrattade åt stackars Gustav som sedan började gråta. Roligt var det och kläderna torkade snabbt när solen väl kom fram igen och även tårarna torkade.

Efter regn kommer glass...
Målet med utflykten var Langkawi Cable car och ett vattenfall så medan Gustav sov tog vi oss ett glas saft på ett lokalt ställe på stranden  och kät Philip krypa fritt innan vi promenerade upp till vattenfallet som skulle ligga i närheten.

Mys på stranden efter regnet
När Gustav väl vaknade promenerade han på duktigt och framme vid poolen badade han, Philip och Gabriel. Något stressade gick vi sedan tillbaka till det ställe som har Cable cars och köpte oss en biljett upp. Det verkade som att alla fyra gillade resan upp och det kittlade härligt i magen på sina ställen och väl uppe hade alla ett leende på läpparna.

Vattenfall

Bad i vattenfall

Detta ligger på det näst högsta berget på ön; Gunung Machinchang (708m) och det är väldigt fina utsikt över ön och Andaman havet där uppifrån.  Vi gick runt där uppe ett tag och tog oss sedan ner och väl nere tog vi en taxi bort till Mc Donalds där vi åt middag och njöt av lite air con.

På väg upp

Utsikt

På väg ner
På vägen tillbaka till hotellet tog vi ett fishspa igen och Gustav tänkte att han skulle testa men sedan när vi väl satte ner fötterna så ångrade han sig. Han ville gärna ha sina fötter i fred. Gabriel och AC fick dock väldigt fina och rena fötter.

Fiskar skapar fina fötter

Av någon knasig anledning så har vi kommit helt ur synk här med våra rutiner. Gabriel berättade glatt för ett par med barn att våra barn sover klockan åtta. Inte nu, de går precis som vi efter Malaytid trots att det bara skiljer en timme från Thailand. Det verkar dock som att allt startar senare här än i Thailand. Frukost vill de inte servera förrän tidigast klockan åtta och solen går ner senare så det är lite svårare att komma i säng tyvärr.