Leta i den här bloggen

tisdag 14 mars 2017

Tulum

Philip och Gustav chillar i Tulum
För nio år sedan var AC och Gabriel  i Tulum och i dag känner vi inte igen oss. Det ser väldigt annorlunda ut, det är mycket fler turister och det är många fler hotell, butiker osv eller så kommer vi ihåg det hela helt fel. Kanske vi som förändrats men säkert vi som minns fel.Vi måste helt enkelt titta tillbaka på våra kort från den resan.

Stranden i Tulum

Vi lånade cyklar första dagen på vårt hotell och cyklade ut till stranden där vi hängde hela dagen. Det var rätt härligt att bada i havet och vi kastade lite Frisbee och byggde sandslott. Vattnet är så där turkost som vi kom ihåg det, det är lika mycket tång på stranden och sanden där under vit som mjöl.
Gustav på kvällsmarknaden

Kvällen spenderades på en lokal marknad där de hade tjurfäktning (gick innan någon spetsades), spel, skit och en massa goda maträtter och efterrätter att smaska på.

Philip och Gustav spexar på hotellet med eller utan allergi
Gustav och AC hade krig i vattnet  med tången under strandbesöket vilket visade resultat dagen efter. Gustav kliade sig på rumpan hela natten så Gabriel fick inte många timmar sömn. Gabriel bablade om "bedbugs" på morgonen men AC kom på efter lite funderande att hon hade mojsat in tång i Gustavs badbyxor. Inte så smart visade det sig då Gustav fått en allergisk reaktion. Vuxet AC! Det fick bli ett besök till farmaceften och till Gustavs förtvivlan visade AC Gustavs rumpa för damerna bakom disken (inte så mycket men tillräckligt för att han skulle bli upprörd och mumla om att det inte är så mysigt för damerna att se hans skinka, ber om ursäkt för det Gustav, ska inte upprepas). I kör sa damerna allergi och Gustav fick en kräm för att smörja bort det tånget påverkat huden med.

Philip fick "snygga" Elsa glasögon av en galen Australiensisk dam och han bär dem stolt
Gabriel på Akumal strand
Dag två tog vi oss till Amakal för att titta på sköldpaddor. Även detta ställe har ändrats sedan vi var här sist. Kommer inte ihåg att det var så många turister här heller...

Vacker sköldpadda i Akumal
Det fanns definitivt inte så många vakter eller vakter som vaktade sköldpaddorna på den tiden. Sköldpaddorna är dock lika fina nu som då. Det är enkelt att ta sig dit också med en colectivo och Gustav och Philip gillade stranden här. Gillar verkligen colectivo och kan nästan tycka att det är synd att det inte finns lite mer sådant i Stockholm men det är för och nackdelar med allt.

Akumal

Gustav mumsar vattenmelon i Akumal

I dag tog vi cyklarna ner till stranden igen och tog oss in på Tulum's Maya ruiner. Även detta kändes som en besvikelse. Mycket som var avstängt och turister i överflöd... måste hem och titta på de gamla korten. Kanske håller vi fast vid en romantiserad bild. Vi spanade dock in de fina ruinerna och leguanerna som lapade den lilla sol som visade sig i dag och sedan cyklade vi ner till stranden. Molnigt i dag och lite regn vilket var ganska skönt.

Det har varit mysigt att besöka Tulum men tror att vi fått lite chock över massturismen då det varit ganska lite turister på många av ställena vi besökt innan. Vi visste att det skulle vara så här och istället för att lägga fokus på turisterna ska vi göra som de runt omkring oss, "go with the flow", bada, äta gott och njuta av de sista dagarna vi har kvar tillsammans på detta sätt.

Mumsiga burgare i Tulum

Nu blir det lite kvällsmat, handling av turistskräp och i morgon åker vi vidare till Valadolid som ska vara en mysig stad.