Leta i den här bloggen

torsdag 2 mars 2017

Flores och zip

Gustav på Zipline, klarar det galant
Pana var inte så kul, vi borde dragit när vi kom tillbaka men men.
Mest en massa krims krams stånd, turister och dåliga badmöjligheter. Vi hittade ett billigt hotell och tittade mest runt första dagen och kände oss snart mätta på det vi sett. Varför stannade vi då kvar? Jo det finns ett center här och här kan man åka zipline vilket Gustav skulle få testa.

Gustav och Gabriel redo för en tur med vacker utsikt

Dagen d satte vi oss i en tuk tuk och tog oss till centret. Där och då bestämde sig Gustav för att han ville testa om det gick. Vi hade pratat om det ett tag innan och försökt förklara ordentligt vad det var för något och han verkade sugen. Gabriel följde med och Philip och jag försökte följa dem i skogen efter bästa förmåga. Vi fick gå en bit och det var små svarta flugor (finns ibland på stränder) och deras bett gör så förbaskat ont. Hellre 100 myggbett än fem av dessa hemska flugor. Det var iaf en fin skog och vi såg lite djur på vägen. Gustav och Gabriel fick dock lite adrenalin och vacker utsikt.

Vattenfall på vägen

Hur gick det då för Gustav? Han swishade på som om han aldrig gjort annat. Det roligaste var de längre och snabbare banorna såklart och detta ligger nog på hans topp tio i Central Amerika.

Terrängbana
Det fanns en fjärilspark här också som Philip var sugen på och han var så stolt över att han skulle få fota själv. Han ställde sig väldigt nära en “pond” och närmre och närmre fjärilen. Plums sa det så åkte Philip med huvudet rakt ner i det geggiga vattnet. Han var dock rätt cool då vi tror att hans fokus var att inte tappa kameran och han förlitade sig helt på att vi skulle fånga upp honom. Vi stod på andra sidan så det kändes som en evighet innan vi fick upp honom fast det inte var så länge. Han var dock bra chockad när han kom upp och luktade intressant vilket vi inte vågade nämna. Han blev genomblöt och de turister som passerade förbi undrade nog vad vi var för föräldrar som lät honom bada i det smutsiga vattnet... Philip torkades av, lånade Gustavs badbyxor och slogs in i en sarong så satte vi av mot stranden. Vi var tvugna att få tyst på Gustav också som skrattade som en tok.
Fjäril fotad av Philip innan han föll i ponden

Philip omhändertagen efter dyket

Det blev en ordentlig promenad ner till en vacker del av stranden med massor av blommor och grönt gräs samt en massa hemska svarta flugor igen. Det blev till att bada fort och sedan ta sig upp för att äta. Blä för dessa flugor!

Kul med tyger man kan gömma sig i tycker Philip
Denna dag lämnade vi Pana och det var inte en dag för tidigt. Kul med zipline men vi hade kunna hunnit med det dagen innan och dragit efter.

Det var vi, ett danskt yndre par och ett yngre Chilenskt par som åkte minibuss mot Guatemala City (huvudstaden) och vägen är rätt slingrig men i fint skick. Det låg ganska många döda och påkörda hundar längst vägen så man har ingen skyldighet här att plocka bort djur man kört på.

I Guatemala City släpptes vi vid en av buss-stationerna för att ta en nattbuss till Flores. Det var en ganska bekväm buss med säten som man vinklar så det typish blir som en säng.
Killarna var superduktiga och sov sig igenom hela resan. Allt som allt åkte vi i nio timmar under nattbussen och fyra timmar innan. Lite väntetid också och inget gnäll på dem. Så imponerad av dem då man själv kände sig lite trött och mör.
Danska killen som vi åkte med tog lite mat innan han klev på bussen och han satt seda och kräktes hela resan. Det måste vara det värsta man kan drabbas av medan man sitter på en buss. Han sprang ett par gånger under natten och vi tänkte åh nej stackarn han kommer inte hinna, någon kommer att få det i bakhuvudet men icke, han hann ner till toan varje gång. Så tacksam att vi inte drabbats på det sättet.

Flores

Väl framme i Flores så hittade vi oss ett hotell och tog det lugnt. Skypade med goda vänner och njöt av den fina utsikten. Sedan letade vi reda på en båt för att ta oss till Jorges Swing vi hörde talas om.  Det var helt rätt drag för oss. Det är en gullig familj som bor där så du hänger i en del av deras trädgård eller vad man ska säga. Det kostar 10 Q per vuxen person och sedan får du hänga där så länge du vill. Väldigt chill med hängmattor och ett stort rep med flera plattformar samt en trampoline plattform från 5 meter. De lagar dessutom fantastiskt god mat så vi avnjöt den godaste pastan samt en stor nacho tallrik med supergod guaccamala för inga pengar alls. Gustav älskar detta ställe! Han hoppade så många gånger från båda ställena att vi tappade räkningen på hur många gånger han hoppade. Helt galet! Vattnet var dessutom så pass varmt att det var superskönt att vara i men inte så varmt så man inte svalkades av. “Detta är nog den skönaste temperaturen vi någonsin badat i” sa både Philip och Gustav.

Philip njuter av det härligt varma vattnet

Gabriel leker Tarzan

Gustav leker Tarzan

Utsiktstornet, Vi hittade dock inte Albert...
Utsikten

Efter Jorge åkte vi till ön mitt emot Flores där vi tog en promenad upp till ett utkikstorn byggt i ett träd. Fin utsikt där ifrån och det kändes som att detta är ett ställe som man tog sin date till, vi stötte iaf på ett par.
Killarna gick på bra nu också men Philip var trött och utmanade med stenkastning och andra roligheter. Vi kom fram till slut iaf och kunde njuta av utsikten och våra kex vi hade med oss.

Det blev sedan en båt tillbaka till Flores och vi åt lite middag på hotellet innan det blev ett kvällsdopp.