Leta i den här bloggen

måndag 13 mars 2017

Turkost vatten i Bacalar

Mexico
Nu har vi kommit till Mexico men vi blev kvar i Belize i ytterligare två dagar innan vi lämnade. Dels så var AC lite klantig och skar upp sin fot på en stor snäcka så pass illa att det behövdes sys (endast fyra stygn dock) och sedan var det skönt att ta det lite lugnt. Vi ville också ta båten över till Mexico istället för bussen då vi tänkte att det absolut måste vara smidigare och ta kortare tid och den båten vi tänkte ta gick endast på tisdagar och torsdagar och på tisdagen skar AC sig.

Gabriel fick egentid

Stingrocka

Vacker sjöhäst

Hajar

Moräna

Skadad homosapien

Busiga och lekfulla grabbar

Solnedgång över Belize
Gabriel hann också med att åka på en snorklingstur en gång till innan vi åkte och det var lyckat. Han såg både stingrockor, hajar, moränor, sjöhästar och annat skoj.

På Mexikansk mark

Båtresan var ganska smidig till Mexico men det tog längre tid än vi trodde att det skulle ta. Vi startade klockan sju och åkte över till San Pedro. Där stämplade vi ut och såklart blev det tjaffs i luckan. Vi hade inte betalat för Philip då de som jobbade vid båten sa att han inte kostade. Suck, att det alltid ska bli på detta sätt. Det verkar aldrig finnas en riktlinje som alla anställda i ett bolag följer utan det beror helt på vem som sitter i luckan. Trots att vi trippelkollade detta innan vi åkte. Vi bemötte inte detta så trevligt och stod på oss.

Att ta oss från Belize till Mexico blev ganska kostsamt då exit från Belize kostade 40 Dollar och inträde i Mexico kostade 120 dollar men det var fint det lilla vi såg av Belize. Vi kom in i Mexico via Chetumal och vattnet var helt turkost och vackert. Blev lite sugen på att stanna men vi tog oss upp till taxi stället i staden för att ta oss vidare till Bacalar. Gustav gick rakt in i en gammal telefonkiosk på vägen och det blev ett jack i huvudet. Två gulliga farbröder stannade och tyckte Gustav skulle uppsöka sjukhus. Det hela såg dock fint ut så efter lite torkandes och kramandes såg Gustav ut som ny igen.

Bacalar och dess magiska vatten

Det tog en och en halv timme att ta oss till Bacalar och det var en fantastiskt vacker sjö som mötte oss när vi kom in. Trodde inte att en sjö kunde se ut på det sätt, man tappade nästan andan.

Hopp i Bacalar
Vi blev avsläppta vi torget och satte oss vid en restaurang som serverade mycket god pizza och pasta innan vi checkade in på vårt enkla hotell. Bacalar är rätt charmigt och har ett fort och en fantastisk sjö (näst största i Mexico) med cenotes, gamla pirat kanaler och turkost vatten (det har jag redan skrivit va?!).

Gustav i det klara vattnet

Vi tog oss ner till den publika delen och kastade oss i det turkosa vattnet. Gustav simmade under bryggan och Philip hoppade från bryggan som en tok. Det var härligt och fint. Vi gick sedan bort till en av cynoteserna och det var även det lyckat. Vattnet var klart och temperaturen bra. AC läste ut sin bok medan resten av familjen badade sig till russinkropp.

Hopp, hopp, hopp i det magiska vattnet
Dagen efter tog vi en båttur på sjön och fick titta på de olika platserna på sjön närmre och piratkanalen var otroligt vacker färgmässigt. Här tog sig piraterna in förr då det mynnar ut i havet och du kan ta dig hela vägen till Belize via denna kanal.

Sådan far sådan son...
Efter båtturen tänkte vi att vi skulle ta oss vidare till Tulum men innan dess ville vi få lite mat i magen men det var lättare sagt än gjort då kockar inte var på plats, ingredienser var slut och maträtter inte fanns så vi gav nästan upp. Vi tog vårt pick och pack och knatade upp till stora vägen för att ta en buss och den buss som stod inne bär vi kom tog oss till Carillo Puerto vilket verkade vara en trevlig stad med ett litet torg och en kyrka och färgglada hus. Man märker också att så fort man tappar turist rutten så går priserna ner. Vi spenderade en halvtimme där innan bussen till Tulum kom och halv åtta var vi i Tulum.