Leta i den här bloggen

måndag 22 april 2013

Hoi An

Tomb of Tu doc

Den sista cykelturen i Hue blev svettig men lyckad.

Rester av Tu Doc
Det var intressant att gå omkring bland tomberna men det känns konstigt att de bara är från 1864-1867. Man får känslan av att det funnits där mycket längre än så och det är rätt slitet vilket gör att man börjar fundera på hur länge till detta kommer att stå kvar.

Tu Duc som designade denna gravplats där han sedan inte begravdes var endast 153 cm lång och hade 104 fruar samt en massa älskarinnor. Inga barn?! Måste varit en utmaning dock att hålla alla kvinnor nöjda.

Gabriel och Philip spanar ruiner

Området var mycket stort så vi besökte bara det ena innan vi cyklade hem och sedan tog en halvkass båttur på floden.

Dags för en båttur på floden

Båten tuffade fram väldigt långsamt men det var väl iof trevligt att åka lite båt. Vi fick ett mycket vackert kvällsljus som avslutning.

En av Hues vackra broar

Britt och Philip i båten

Titt ut Gustav!

Solen går ner över ett vackert Hue
På kvällen åt vi på en restaurang där det var svårt att förstå menyn eller vad man skulle beställa så vi beställde samma sak som grannarna brevid (munkarna) och det var lite mysigt att få en varm platta och mer eller mindre koka maten själv på bordet. Det smakade dock inte så mycket mer än lite starkt så det var kanske inte den bästa middagen. Att vi dessutom hade sällskap av en fet råtta var kanske inte det roligaste men vi överlevde det med.

Restaurangbesök
I morse hyrde vi oss en bil som körde oss från Hue till Hoi An med ett par stopp på vägen. Det var ett väldigt vackert pass som vi körde igenom.

Vägen vi åkte upp!
Vägarna ringlade sig här och var och det var mycket vacker natur vi fick se då vi åkte igenom bergspass. Utsikten var fantastik på sina ställen.

Lite utsikt
Två stränder stannade vi till vid samt Marble Mountain.

Stränderna är otroligt långa men oskyddade

Tåget går förbi här också

Familjen Hellstrand
Skippade museumet vi hade tänkt kika in på och sedan var vi framme vid vårt hotell i Hoi An. Vi har ett fint rum med balkong, badkar och jättesäng så det känns lyxigt! Pojkarna njöt av att få bada och leka i badet. Hotellet har pool och även den har testats och godkänts. Det är skönt att kunna bada då det emellanåt är väldigt varmt.

Hotellrummet!
Hoi An är ett omtalat ställe. Alla turister verkar älska det men vi vet inte riktigt om stället är vår grej. Det som känns bra med detta ställe är att det finns många olika saker att göra. Det finns kultur utanför samt inne i Hoi An, det finns en strand, det finns byar att besöka, det finns öar utanför och det finns en stadskärna där den vardagliga vardagen utspelar sig.

Hoi An
Den gamla delen av staden var väl den delen man hört om mest innan man kom hit. Gamla delen består av mer än 800 riktigt gamla hus som bygger på gammal Japans och Kinesisk arkitektur så det är riktigt vackra hus. De är oftast gula också då husen var det under Fransmännens kolonial tid och det är inte helt lätt att få tillstånd att byta färg på sitt hus om man vill göra det.

Det är härligt att se att denna stad inte påverkades av kriget utan att husen faktiskt finns kvar.

Kväll nere vid floden i Hoi An

I alla hus pågår någon typ av försäljning till turister och när vi kom i lördags var det hur många människor som helst i gamla stan och det körde cyklar och mopeder hit och dit så det var inte så charmigt som vi föreställt oss med de trafikfria gatorna...men vi ska ge Gamla stan en chans till.