Leta i den här bloggen

tisdag 16 april 2013

Framme i Hanoi

Lite regn i KL
Sista kvällen i KL avslutades med ett ordentligt regn. Det stod som spön i backen och det forsade vatten inne på marknaden i Chinatown. Inte gjorde det Gustav någonting. Han spexade med ett par tjejer i en butik och de lekte att de sköt varandra med en prismärkare. Det hela slutade med att Gustav hade en stor godispåse, armarna fulla med prislappar och ett stort leende på läpparna när vi gick där ifrån och satte oss i en taxi för att komma tillbaka till hotellet.

En härlig lekpark
Vi spenderade en stor del av dagen vid tornen. Vi hade tänkt åka upp dit i dag men då de börjat ta betalt så ångrade vi oss då alla inte var sugna på att åka upp. Istället letade vissa av oss casher och andra lekte i lekparken.

Man kan även bada i den fina lekpark

Alla vill vi hänga i lekparken
Tidigt i morse tog vi bussen ut till flygplatsen för att åka vidare till Hanoi i Vietnam. Det gick bra att flyga även denna gång. Det kändes lite kallt nästan när vi landande i Hanois 20 gradiga värme och kallare blev det under dagen. Det måste varit lägre temperatur än så och vi var nog de enda i staden som gick omkring i shorts. Folk skakar på sina huvud.

Vi tog hur som helst en taxi in till staden och hittade ett trevligt hotell där vi tog det lite lugnt innan vi gick ut och tittade lite närmre på staden. Pojkarna lekte överförtjust på både golvet och i den stora sängen.

Spexiga Gustav har hittat en hatt
Det kryllar av motorcyklar här vilket är intressant då det inte ska ha funnits några motorcyklar här på 90-talet (det finns 88 miljoner människor och 50 miljoner motorcyklar i Vietnam). Det verkar inte finnas så många regler för dem mer än att tuta så det är bäst att hålla sig undan då de kommer flygande överallt och för att komma över vägen får man bara bestämma sig för att gå över och långsamt gå över och hoppas att ingen sitter och fipplar med sin mobiltelefon medan de kör så de inte ser oss. Det är inte konstigt om Gustav drömmer mardrömmar om denna trafik i natt. Att sitta i barnvagn i låg höjd kan inte vara en höjdare i detta kaos.

En av Hanois alla motorcyklar/vespor
En annan intressant sak är alla människor som sitter och dricker kaffe på trottoarerna. Rätt mysigt att någon bara satt ihop ett stånd med lite kaffeservering och ett par pallar (undrar vad de skulle säga hemma om man gjorde det samma på Götgatan, skulle någon ens stanna om det inte serverades kaffe latte i designad papperskopp?) men det skapar utmaningar för de som går.

Klara, färdiga, gasa!
Det är inte helt enkelt att vara fotgängare i denna stad och det är inte heller helt lätt att undvika tinitus.

Ett par tågbiljetter inhandlades idag och det var inte det enklaste att inhandla. Det är nämligen så att det finns ett par vagnar på tågen som tillhör privata bolag. Det gäller att veta vilket bolag som äger vilken klass och vagn och går man till fel lucka så är kanske biljetterna slut. Dessutom så väntar inte de lokala på sin tur utan de bara armbågar sig fram till kassan för att köra sin biljett och så står man där med lång näsa. Vi lyckades iaf att få tag i biljetter till och från Sapa så det känns fint. Mittenklassen så det borde vara ok. Vi har även bokat in en tur till Halong Bay med sina kända kalkstensberg och klippor. Dit åker vi i morgon bitti och stannar en natt.

Matpaus med fantastiska smaker
Britt och Kjell cashade lite idag och vi andra tog oss en promenad till sjön i närheten av de äldre kvarteren. Där sprang vi lite och lekte med Gustav och Philip.