Leta i den här bloggen

fredag 13 januari 2017

Boquete

Det blev en dag till i Las Lajas. En skön och lugn dag med frukost, bad, skola och bad.
Då det var fullmåne i går var vattnet väldigt vilt i dag men det lugnade ner sig lagom till solnedgången.

Hej då finhäng! Vi gillade Las Lajas big time!

Så har vi kommit till Boquete. Det regnar, det är svalare och det är festival så volymen är hög. Vi har tänkt att vandra här om vädret tillåter.

Det gick bra att komma hit. Vi startade dagen med en löprunda och sedan en god frukost innan vi tog en taxi upp till buss-stationen. Vi kom på en minibuss och den var full. Vi fick börja med att stå hela familjen men snart gick folk av så att AC, Philip och Gustav fick sitta på en plats. Biljett-mannen tyckte synd om Gustav så han gav honom en hink att sitta på och Gustav var mycket skeptisk innan AC övertalade honom att sätta sig på hinken. Det fungerade rätt bra även om Gustav tyckte att det kändes lite konstigt och fel att sitta bak och fram på en hink i en buss full av folk. Dessutom stod biljett-mannen och dansade till tretakts musiken under resan och det gjorde Gustav lite generad. Även om det ryckte lite i hans fot där han satt också. Härligt!

Väl framme i David så stod bussen till Boquete inne men vi struntade i den då den inte tog baggage och hoppade på nästa. Där fick vi ett tremanna säte vilket kändes som ren lyx även om det var trångt för Gabriels längre ben. Är man pygmé som AC så brukar man få plats. Detta var en gammal amerikansk skolbuss så det gick segt i backarna men vi kom snart till Boquete. Det blev ganska snabbt svalt och det var ett regn som mötte oss när vi kom fram. Gustav, Philip och AC satte sig på en restaurang och beställde mat medan Gabriel letade reda på ett hotell. Det gick ganska snabbt och maten var god så det kändes lyckat.  Vi bor nu i ett gammalt vackert hus som de håller på att renovera. Vi har ingen egen toalett men det är mycket trivsamt med gemensamt kök, vardagsrum och toalett. Det är en stor trädgård och det känns lite som att vara hemma hos någon. Tänk lite gammal Spansk arkitektur. Vi tanker stanna i tre nätter och vi hoppas på lite uppehåll och inte bara regn.

Vi tog en promenad runt i byn och det visade sig att det är en festival här just nu så mycket folk överallt och ganska högljutt nu på kvällen. Vi köpte pokemon kort för inga pengar alls som visade sig vara super-fejk till Gustavs besvikelse. AC sa glatt att du kan säga till dina vänner sedan att dessa unika kort är specialimporterade från Panama ;) men Gustav sa att det var fel att göra så. Helt rätt Gustav! Därför föreslog AC att Gustav skulle fråga om farmor Britt vill byta några av sina kort mot Gustavs specialare. Vi får se vad hon säger när vi ses i nästa vecka. De längtar!

Byn här är rätt trevlig. Det finns många ställen att äta på och det kändes som att vi varit på ett ställe där inga människor eller mat funnits för Gustav och Philip kändes super spralliga och hungriga. Sugna på folk och mat.

Vi hittade en Panaderia där vi fikade. Vi gick all in och var mycket belåtna efter våra munkar, sockerkakor och muffinsar vi mumsade tillsammans med god-dricka och kaffe. Mums! Sedan promenerade vi hem i regnet och  spelade fotboll samt lagade lite enklare mat.

I morgon ska vi se om vi kan göra någon vandring. Det verkar vara fin natur här och det ligger en vulkan i området. Vi kommer inte att besöka den då vandringen blir för lång med korta ben men några km ska vi nog kunna ta oss.

Gustav och Philip hälsar så mycket till sina kompisar i skolan och på dagis. De saknar er!