Leta i den här bloggen

torsdag 19 januari 2017

Basimentos, Bocas del Toro

Vacker vy ut från Basimento
Vi befinner oss just nu på Basimentos som ligger i skärgården på den karibiska sidan i Panama. Ögrupperna kallas Bocos del Toro och är ganska omtalat och det är turister här även om det känns lite tomt. Det är visst 40 procent mindre turister nu än vad det brukar och det är högsäsong. Kan det bero på den nya presidenten eller kan det bero på att de öppnat upp Cuba nu för Amerikaner? Vet inte men vi är ensamma på det hotellet vi bor på och det känns tomt på flera ställen.

Philip väntar på geocasharna
Bussresan från Boquete gick bra. Det var genom ett kringel krokigt och vackert landskap vi körde så Philip la sig ner ganska omgående för att sova. Han är så duktig på att hantera sin åksjuka stackarn. Efter fyra timmar kom vi fram och sedan väntade vi in en båt som tog oss till huvudön för att sedan byta båt som tog oss till Basimentos (vi valde den ön för att den ska vara lite lugnare än huvudön där många yngre partysugna stannar).  Vi bokade inte boende innan men hittade ett trevligt ställe (Caribean view) där vi stannat ett par nätter. Nu börjar man dock känna igen folk och man kan räkna ut vad de ska göra härnäst så nu är det dags att åka vidare.

AC passerar lokala affären
Det brukar regna mycket här och innan vi kom hade det öst ner i två veckor så vi har verkligen haft tur. En av dagarna har vi haft regn men annars har solen skinit på oss så vi har verkligen fått se öarna från sin bästa sidan.

Färgglad vardag utanför fönstret
Alla pratar engelska här och kreol då vi är på den karibiska sidan. Det har varit lite skönt att prata engelska som omväxling. Måste erkänna att Spanskan borde vara bättre än vad den är...

Krukväxten vi har hemma växer vilt och vackert här
Första dagen besökte vi Colon och en liten strand där. Funderade ett tag på om vi skulle byta dit då det finns en strand nedanför boendet men vi kom fram till att vi bodde bra där vi bodde och att det faktiskt är en charm i att bo över vattnet också.

Gustav och AC diskuterar livet på en pinne och vardagen. Skulle vi vilja byta ut vår vardag?
Andra dagen åkte vi till Red Frog Beach som ligger på Basimentos men på andra sidan av ön. Man tar en båt-taxi dit man ska och här ska det finnas röda pilgiftsgrodor. Indianerna använde giftet till sina pilar förr i världen berättade Gustav medan han gick och kikade. Han brukar ha ögon för djur. Mycket bättre än mamma och pappa brukar han snabbt påpeka trots att det är han som har synfel.  Vi hittade inga men badade hela dagen, fick lite regn på oss men det var dock ganska skönt.

Redfrog beach

Killarna i det vilda opålitliga vattnet

Tredje dagen tidigt på morgonen kom efterlängtade Britt och Kjell och oj vilken fart det blev på gossarna Hellstrand. Det var kramar och babbel och skratt om vart annat. Britt och Kjell åkte nattbussen ner från Panama City så var ganska trötta när de kom fram men det ignorerade Gabriel som raggade upp hotellsonen för snorklingstur, en timme senare satt vi i hans båt och spanade efter delfiner som faktiskt dök upp och det ganska nära båten.  Det blev lyckat!

Kjell i båten

Delfinen
Detta är de första delfinerna som Philip kommer ihåg att han sett och han njöt av det trots att han är skeptisk till båtåkandet. Gustav å andra sidan älskar det! Han vill att det ska gå fort och det får gärna hoppa i båten och blöta ner honom lagom mycket.

Vacker dag att ta en båtutflykt!
Efter delfinerna stannade vi på ett ställe som hade stora röda papegojor. Där snorklade vi lite också innan vi åkte ut en bit för att snorkla vid ett rev.

Snorkling

Sedan blev det ett besök till mangro träsket för att spana sengångare och vi lyckades faktiskt se en. Den var superstill och ansiktet såg ut som en äldre mans. Det såg lite obekvämt ut att hänga still som han gjorde men han verkade trivas i sitt träd.

Sengångare!

Det blev ett ytterligare stop på redfrog beach och denna gång såg vi kajmaner. Philip som var minst i sällskapet som stod och tittade undrade om han skulle bli äten då det inte fans någon hund i närheten (I Australien är det vanligt att ta med en hund om man ska ut i krokodilmarker så att det blir det enklaste bytet för krokodilen och det hade fastnat i Philips huvud). Nu saknades bara pilgrimsgrodorna som vi kikade efter även denna gång. Ingen lycka!

Kajman
På vägen hem åkte vi förbi en sjöstjärne-passage och det var vackert att se de stora stjärnorna och både Philip och Gustav var lite exalterade över att se de vackra varelserna.

Sjöstjärna!

Kvällspromenad!
Kvällsaktiviteten blev en promenad och fotboll spel för Gustav och Philip med några andra pojkar i deras ålder. En pojke i Philips ålder charmade Gabriel och fick låna kameran. Det tyckte han var svinkul!

Söta och charmiga kamera-pojken!

Så är vi framme vid dagens aktiviteter.
Britt och Kjell tog hand om pojkarna i morse och Gabriel och AC gick iväg och dök. Det blev vid två ställen och det ena var ett polis-skepp som sjunkit för ett bra tag sedan och den andra siten var vid ett korallrev. Det var första gången på tre år som AC dök så det var skönt att vattnet var lugnt och fint. Sikten var dock inte mer än 6 meter vilket är stressande då du ska hålla reda på din kompis. När din kompis älskar att fotografera så blir han också exalterad och kan försvinna ifrån dig till och från... men det gick bra och det var två bra och långa dyk på över en timme vardera. Det är fantastiskt att besöka havet och titta in hos fiskarna och korallerna. Det är så mycket liv som man inte tänker på och tank på vilket jobb korallerna gör genom rening av hav och syretillförsel. Det är så små varelser som bor i korallerna. Man känner sig liten.

Giftiga pilgiftsgrodan
På eftermiddagen hittade vi faktiskt pilgifts grodor och de är verkligen vackra.
De satt i en bananplanta vid dyk-shoppen. Nu är dagen fulländad för pappa och hans kamera utbrast Gustav. Helt rätt!
Gabriel i kajaken
Gustav innan han tog över rodret från Gabriel

Gustav och Gabriel är för övrigt ute och paddlar kajak nu innan middagen. Det kommer nog att bli ganska tidig sänggång då vi ska ta oss vidare till Costa Rica i morgon. Spännande tycker vi! Hasta Luego!

VARNING!
PS. Denna kommentar skapade jag i dag 7/2 då vi precis har läst att det är en ung flicka som bragts om livet på ön. Det finns en promenad man kan göra på ön till strandens ö. Gå inte den promenaden. Flera turister har även rånats när de gått där. Vi valde att inte gå den då det inte kändes säkert men vi träffade på andra som gått. Det är inte värt att chansa och det gör oss mycket ont att läsa om denna unga Amerikanska då vi hade en fin tid på ön. Så sorgligt!

Solnedgång utanför Caribean view där vi bodde